بسیج و بسیجی از دیدگاه حضرت آیت الله میرزا جواد آقای تبریزی:
حضرت آیت الله میرزاجواد آقای تبریزی از مراجع عظام تقلید در این زمینه معتقد بود که اگر نیروهای پاسدار و بسیجی نباشند، کشور عزتی ندارد. وی افزوده بود که بسیج آبروی نظام را حفظ میکند واین جایگاه وظیفه آنان را سنگینتر کرده است.
بسیج و بسیجی از دیدگاه حضرت آیت الله حسین نوری همدانی:
حضرتآیتالله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید قم نیز معتقد است:
اگر میبینید که نیروهای بسیج آن قدرت را دارندکه طی چندساعت آماده میشوند ، نشانهی احساس مسوولیت ایمانی آنان است.
بسیج و بسیجی از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی:
همانطور که آیتاللهجوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز معتقد است که اگر وجود بسیج و بسیجیان در کشور ما نبود، دشمنان به هیچ چیز ما رحم نمیکردند.
بسیج و بسیجی از دیدگاه نائب رییس مجلس خبرگان رهبری:
نایب رییس مجلس خبرگان رهبری نیز بسیج را بهترین مدافع ارزشهای اسلامی میداند که پس ازجنگ تحمیلی بویژه درمسایل فرهنگی فعالیتهای مفید و ارزشمندی را داشته است.
بسیج و بسیجی از دیدگاه حضرت آیت الله ابراهیم امینی :
آیتالله ابراهیم امینی اقدام امام راحل در تاسیس این نهاد مردمی را ارزنده توصیف کرده و افزوده است: تشکیل ارتش ? ??میلیونی کاربسیار مفیدی بود که ما نتیجه این اقدام مهم را در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم.
ارزش و جایگاه بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبرى |
لشکرى از فرزندان خورشید همانطورى که حضرت امام (ره) با درایت و بینش و حکمت الهى و عنایت امام زمان(عج) در آذرماه ?? دستور تشکیل ارتش ?? میلیونى بسیج را دادند تا این مملکت از آسیب در امان بماند تا به وسیله بسیج و افکار و فرهنگ الهى بسیج در سرتاسر عالم هسته هاى مقاومت و بسیج جهانى مستضعفین بر علیه مستکبرین تشکیل شود و زمینه براى ظهور آقا امام زمان(عج) مساعد شود، مقام معظم رهبرى خلف صالح امام (ره) و جانشین بر حق آقا امام زمان(عج) هم با درایت خاص و اعتقاد قلبى و راسخ و شجاعت تمام در حمایت از بسیج راه پر افتخار امام (ره) را ادامه داده اند. ایشان فرموده اند: بسیج یعنى آمادگى، بسیج یعنى احساس تکلیف در همه لحظات، بسیج یعنى حضور در همه میدان هایى که از انسان در آن میدان یک کارى مى طلبند، فرق هم بین زن و مرد نیست.? |
سخنرانی شهید مهدی باکری در مورد اهمیت شهید و شهادت |
|
بنام خدا خانواده شهدا بدانند که اینان دارای چه ارزش و مقامی هستند. در عملیات آنها می دانند که شهید می شوند ولی چنان این فضیلت را درک کرده اند که عاشقانه آماده رفتن به جبهه می شوند تا مأموریت خود را انجام دهند. چه بسا بروند شهید شوند یا اسیر شوند و این همان درک معنای این موضوع است اینان می روند ، خانواده شان بدانند که فرزندانشان در چه حالتی و عالمی دارند و این وضعیت کنونی با اندیشه های طاغوتی قابل مقایسه نیست و قابل بیان . آن شایعاتی که عمداً در شهرهای ما بین افراد وجود دارد و از روی دلسوزی می گویند ای بابا چرا فرزندت را جبهه می فرستی و حالا چه وقت جبهه رفتنشان است . وقتی می روند و شهید می شوند می گویند مگر ما نگفتیم نروند به جبهه . اینان همان منافقین اند که در قرآن هم هست . این زندگی با ارزشهای انقلابی را درک نکرده اند و نمی دانند این راه چیست و فکر می کنند که زنده مانده اند . این دلسوزیها بیجاست و ترس از زنده ماندن خودشان است و عدم درک از اسلام و فضائل آن است . شما باید سرفراز باشید . امت اسلام باید سرفراز باشد برای این که دنباله رو شهدای کربلا این همه شهید داده ایم . و به جا شهید دادیم . هرچقدر شرکت فعال داشته باشیم و شهید بدهیم نشانه حقانیت راهمان است . نه این که ناراحت شویم امروز 80 تا ، 100 تا ، 200 تا شهید دادیم اگر درک نمی کنیم که کجا رفته اند پس باید به حال خودمان افسوس بخوریم شایعه پردازها به حال خود افسوس بخورند. الان چهار سال جنگ است. جنگی است در ادامه جنگ امام حسین . هنوز اینان رنگ جبهه را ندیده اند اینان به حال خود افسوس بخورند، نه به حال خانواده شهدا و رزمندگان. در حال حاضر در وادی رحمت یک شهید داشتن باعث افتخار است بر حسب اعتقادات و فضائل اسلامی اگر تادیروز کسی باغی وسیع داشت افتخار می کرد حالا اگر کسی در وادی رحمت شهید داشته باشد باعث افتخار است و کسانی که در آنجا شهید نداده اند به حال خود افسوس بخورند ارزشهای ما این است. چگونه به خود اجازه می دهند در زیارت عاشورا بخوانند سلم لمن سالمکم …… این را بگویند و چهار سال است جنگ شده و رنگ جبهه را ندیده باشند. هنوز خانواده شان توفیق پیدا نکردند به اسلام رزمنده ، شهید ، مجروح تقدیم کنند . این دلسوزیها نه برای اسلام بلکه برای خودشان و طرز تفکر خودشان است . هنوز به فضائل اسلام پی نبردند با بینش طاغوتی به مسائل نگاه می کنند و این زندگی با فضیلت ترین زندگیهاست به خانواده رزمنده ، شهدا ، مفقودین و اسرا بدانند که این افتخار است که در راه خدا شهید شدند و جهاد کردند . انشاالله آگاهیم و بدانیم که این زندگی با فضیلت ترین و ارزشمندترین زندگی است . والسلام فقط می خواهند جوانان خود را سر و سامان بدهند و شاهد خوردن و خوراک و آسایش دنیوی اینان باشند .بعضی برای به دست آوردن اعتبار، تا این که بگویند فلانی این مقدار پول و ثروت و دارای چنان املاکی و خدای نکرده برخی در لباس مذهب برای خود کسب اعتبار می کنند به طور خلاصه این افراد به مادیات نظر دارند و فقط دنیا را می بینند . در قرآن آمده : انما مثل دنیا …… این گونه افراد مثال زندگی شان مانند آن بارانی که از آسمان آمده تا گیاهان رشد کنند برای انسان و حیوانات و این انسانها چنان مبهوت این خرمی و رشد می شوند که خود را فراموش می کنند که خود را صاحب این ها می دانند و خداوند می فرماید خداوند اراده می کند و تمام این سرسبزی خشک می شود و هیچ چیز باقی نمی ماند . این گونه خداوند آیات خود را روشن بیان می کند یعنی کسانی که دچار این دیدگاه انحرافی هستند و زندگی می کنند و تمام ظواهر دنیایی یک نوع آراستگی است در چشم آنان که خود را صاحب این ظواهر می دانند و غافل از خداوند می شوند . چه بسا کسانی هستند که عاشق جوانی خودند و مغرور به جوانی و روزی پیر می شوند یا کسی که ثروت اندوزی می کند و ثروتی جمع می کند ولی هنگام مردن غیر از کفن چیزی با خود نمی برد . این علاقه های دنیوی مانند آن زمین است و چقدر اینان کوتاه فکر هستند و چیزی را که با چشم می بینند باور دارند خداوند می فرماید اینان را بیان می کنم برای اهل فکر کسانی که تفکر می کنند . متأسفانه در برخی از طبقات دیده می شود که عقیده به این نوع زندگی دارند فرهنگی است که از طاغوت مانده و نوع زندگی است که دیکته شده و آدمها را به سوی او می کشد ولی از دیدگاه اسلام بهترین نوع زندگی انسان همان زندگی جلب رضایت خداست و به فکر سعادت دنیوی و اخروی خود است . یک نوع زندگی پسندیده و دارای فضیلت، زندگی توأم با جهاد در راه خداست . البته در رابطه با خود جهاد، هم من قادر نیستم و هم وقت کم است تا بحث کنیم. فقط در رابطه با فضیلت زندگی در اسلام نقش بسته است برای مومنین همان جهاد در راه خداست. زندگی پیامبر از بعد نظامی از هفتم ماه هجرت …… پشت سر هم . اما به طور خلاصه اگر در قرآن نظر کنیم و افرادی که نظر به این دنیا دارند مثل پول ، مقام ، زمین ، اولاد و غیره از دیدگاه دنیوی . اگر ما مقام و سعادت دو عالم را بخواهیم ، بهشت دائمی را بخواهیم و نعمتهای بیکران را بخواهیم و پاداش و بزرگی از خداوند بخواهیم در این معامله خریدارمان خدا باشد و دوستی و محبت خدا را داشته باشیم و تجارتی با خدا انجام دهیم تا تمام گناهانمان پاک شود . نگاه کنید به آیات قرآن کریم . الذین امنو و جاهدو فی سبیل الله … اجرا عظیما . کسانی که با جان و مال خود در راه خدا جهاد می کنند کسانی که دنبال جاه و مقام هستند بدانند که خدا بالاترین درجات را پیش خود دارد برای کسانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد می کنند و رستگاری و بشارت به رحمت الهی و جنت و نعمت الهی مژده می دهد . یا در آیه ای که خداوند می فرماید من خود خریدار شما هستم این چقدر ؟ اصلاً قابل قبول تصور نیست . با این درک ناقص ما . چقدر این نوع زندگی با فضیلت است که خود خداوند خریدار اعمال آدمی است چقدر با ارزش است انسان با مال و جان خود جهاد کند . یا می فرمایند : اگر بخواهیم چنان تجارتی کنیم که گناهمان پاک شود و از بین برود گناهمان، شما را مژده می دهم به تجارتی که شما را از عذاب الیم نجات دهد آن چیست ؟ یک تجارتی که ما را از عذاب الیم نجات می دهد جهاد در راه خدا و تمامی گناهان و آلودگی این دنیا و آخرت را خداوند مژده می دهد . باز یک نمونه از این نوع زندگی از حضرت علی نقل شده است در جنگ ذات الصلوه از پیامبر می پرسند که فضیلت جهاد در چیست ؟ در پاسخ می گویند : زمانی که یک رزمنده قصد می کند به جبهه برود خداوند متعال نجات از آتش و ریختن گناهان او را می نویسد . اگر کسی گناهکار باشد وقتی نیت به رفتن می کند خداوند امر می کند تا گناهان او پاک شود که انگار از مادر متولد شده است و وقتی که آماده رفتن می شود ملائکه فخر می کنند و وقتی با خانواده اش خداحافظی می کند دیوارها گریه می کنند و مانند مار که از پوست خود در می آید انسان هم از گناه پاک می شود . با ارزش و با فضیلت و بهترین زندگی است که خداوند فرموده و تقدیرنامه امام از رزمندگان … جملاتی که امام امت در شأن و مقام این افرادی که این گونه زندگی می کنند امامی که تا اینقدر والاست و ما می شناسیم می فرماید که من قاصرم از وصف اینان یعنی این کلمات و این جملات قادر نیست که بیان کند مقام و شأن این نوع زندگی را . از ره آوردهای انقلاب اسلامی که در این مملکت شد و راهی را که پیامبر اکرم و امام امت برای ما نشان داده اند زندگی همراه با جهاد است نه جهاد با نفس بلکه جهاد با کفار نه یک روز نه دو روز بلکه آمیخته با زندگیمان باشد در مقابل دیدگاهی که هنوز در غالب بینش طاغوت می نگرند توجه به مقام و دنیا و اولاد امثال اینها تا خود را راضی و خوشحال کند در دنیا . می خواهم بگویم چیزی که در شأن شما افراد این مملکت و رزمندگان است در این حکومت اسلامی جنگ و جهاد و جلب رضایت خدا و کسب مقام و بخشیده شدن گناهان و بهترین ساختمان و آسودگی و راحتی باشد ولی چیزی را که خداوند به انسان بدهد نه چیزهایی که از دنیا کسب کنیم . مسائلی که در اجتماع ما هست یعنی کسی مهندس شود ، دکتر شود ، بازرگان شود و غیره و غیره همه از خداوند باشد آن کسی که بیان شیوا دارد همه زمانی به انسان عطا می گردد که جهاد در راه خدا باشد . توجه به این معنا و فضیلت که در زندگی امام حسین است آن بزرگواری که این معنا را درک کرد وانسان با زبان و عقل عاجزند از درک آن و کاری که امام انجام داد با آن نیروی کم و آگاهی کامل به شهادت و فرزندان خود که می دانست شهید می شوند ولی این راه را رفت و فقط ناشی از درک معنا و فضیلت همان آیات قرآن کریم است . دانسته که آن زندگی که در این دنیا باید می کرد زندگی که شایسته یک مسلمان است ، زندگی که همراه ذلت نباشد ارزشهایی که در دنیا هست به آنها برسد اما آنهایی را که خدا به او می دهد و این یکی از ره آوردهای انقلاب برای ما بود و در آخر این نوع زندگی که برای این افراد در نظر گرفته شده شهادت است شهادتی که امام فرمود ما قاصریم از بیان عظمت اینان . ما با این درک و تفکر ناقصمان نمی توانیم به این آیات الهی پی ببریم و چه معنایی دارد . یا می فرماید آنان که در راه خدا کشته یا شهید می شوند، کشته شدند و تمام شد؟ و چیزهای زیادی را با چشم نمی بینیم، بلکه زنده هستند و ما نمی توانیم آنها را ببینیم و به حقیقت نمی توانیم پی ببریم و آیات بیشماری از شهادت آمده است . |
امام خمینی و انگیزه معطوف به ارزشها |
در تبیین دیدگاه هر اندیشمندی نسبت به امری از امور انسانی که اراده و اختیار در آن نقشی اساسی دارد، عوامل متعدد فردی و اجتماعی دخیل هستند. برای نمونه، نوع شخصیت فرد اعم از وراثت و محیط سلایق و علائق فردی، دیدگاه و مکتب کلی یا جهان نگری، فرهنگ، ملیت، آداب و رسوم قومی و ملی و بسیاری از مسائل دیگر در شکل گیری انگیزه و تعیین هدف نقش دارند، اما در این میان، جهان بینی و نوع نگرش انسان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ به تعبیری: " هدفهایی که یک مکتب عرضه می دارد و به تعقیب آنها دعوت می کند و راه و روشهایی که تعیین می کند و بایدها و نبایدهایی که انشا می کند و مسئولیتهایی که به وجود می آورد، همه به منزله نتایج لازم و ضروری جهان بینی ای است که عرضه داشته است" |
ولایت و رهبری و دفاع مقدس |
دیدگاهها و اندیشههای دفاعی امام خمینی (ره) محوریترین مبحث در پیروزی ماست. شناخت اندیشهها و دیدگاههای دفاعی و تفکرات و آگاهی از دلائل امام امت (ره) برای مبارزه علیه مثلث شوم زر و زور و تزویر به ما کمک میکند اسلام ناب محمد (ص) را آن چنان که او شناخته بود، بشناسیم و در جهت تحقق اهداف و آرمانهای اسلام بدون افتادن در مسیرهای انحرافی و پیروی از منحرفین گام برداریم و مسؤولیتها را همانگونه که انجام دهیم که خداوند متعال از ما میخواهد. - اسلام و دفاع |